Kiedy rozpoczyna się jakąkolwiek działalność gospodarczą wymagającą wsparcia informatycznego, aplikacje dedykowane raczej nie zaprzątają głowy przedsiębiorcy, laboranta, badacza czy kogokolwiek innego, kto korzysta z profesjonalnych narzędzi informatycznych. W zupełności starczają bowiem tak zwane narzędzia uniwersalne, których na rynku jest cała masa. Taka sytuacja nie trwa jednak zbyt długo.
W miarę rozrostu danej firmy i specjalizacji naszych działań zaczyna się okazywać, że uniwersalne narzędzia nie posiadają wszystkich funkcji, których potrzebuje nasza organizacja, a obecne funkcje nie są odpowiednio zoptymalizowane. Jedynym sensownym rozwiązaniem staje się zdobycie aplikacji dedykowanych.
Wszyscy korzystają
Odpowiednie wsparcie informatyczne oznacza często różnicę pomiędzy sukcesem i porażką. Wymagane jest ono w praktycznie wszystkich dziedzinach działania organizacji. Można tutaj wymienić dla przykładu chociażby:
- budżetowanie i controlling;
- zarządzenie obiegiem dokumentów;
- prowadzenie rachunkowości i księgowości;
- zarządzanie kadrami;
- logistykę;
- zarządzanie magazynem i wiele innych.
Można też śmiało wysunąć tezę, że praktycznie wszystkie branże w różnych sytuacjach mogą korzystać z takich aplikacji dedykowanych. Są powszechne między innymi w:
- branży chemicznej;
- medycynie;
- sprzedaży detalicznej;
- budownictwie;
- gastronomii;
- hotelarstwie.
Nie ma w zasadzie branży, która nie wymagałaby tworzenia aplikacji skrojonych na miarę.
Idealne dopasowanie do organizacji
Największą zaletą tego typu narzędzi jest to, że nie starają się przewidywać sposobu, w jaki dana firma czy organizacja prowadzi swoją działalność, ale są budowane dokładnie w odpowiedzi na realne zjawiska zachodzące w firmie.
Aplikacje dedykowane mogą mieć różny charakter szczegółowy. Czasami firmy zlecają narzędzie do wykonania jednej konkretnej czynności. Częściej jednak chodzi o to, by organizacja otrzymała kompleksowe narzędzi informatyczne do wpierania całości swojej działalności. Budowanie takiego narzędzi zazwyczaj przebiega powoli.
Wdrażana jest współpraca pomiędzy specjalistami z branży informatycznej oraz organizacją. W ramach tej współpracy najpierw budowane jest narzędzie realizujące jedną funkcję i kiedy zostaje wdrożone, rozbudowywane jest o kolejną funkcję. Trwa nieustannie proces polegający na:
- badaniu potrzeb;
- projektowaniu narzędzi;
- wdrażaniu narzędzi;
- ewaluacji działania narzędzi.
Dedykowane rozwiązania informatyczne rozwijają się potem razem z konkretną organizacją.